13 januari 2012

Het hoe en waarom



Hoe het zo al begon; na in mijn kinderjaren al heel wat modelzeiljachtjes gebouwt te hebben, zijn we nu aan iets "echts" begonnen. Hoezo? Na in Oktober 2011 eindelijk de Singelhanded uitgevaren te hebben, vroeg ik mij toch ten zeerste af of dat nou echt handig was om dit met een 34 voeter te doen, conclusie neen. Ik had al eens met de gedachte gespeeld een 10 voeter te bouwen voor een oceaan oversteek, er zijn heel al heel wat mensen geweest die dit soort waaghalserij gepresteerd hebben. 
Check; http://www.microcruising.com/famoussmallboats.htm , ook was er een race medio 2011 gepland rond dit fenomeen. De Ait (Around the world in ten), jammerlijk gesneuveld door de nu al niet gerealiseerde dromen. Alhoewel, een Zweed, Sven Yrvind, is bezig met een 10 voeter om alle grote kapen te ronden http://www.yrvind.com  
Maar ja, wat moet ik met een zeegaand 10 voetertje als je maar amper een oversteekje in een fatsoenlijk jacht durft te maken. De basis van bovenstaand scheepje moest een 16 voeter van de Franse jacht architect Eric Henseval zijn, de Souriceau.


Souriceau 4,75



Specs; Bouwmateriaal hout/epoxy 4,75m x 2,20m, diepgangang variabel dmv hefkiel, rechtstandig doogvallend op dubbele roeren, flink wat zeil er op a la mini transat, en onzinkbaar natuurlijk. Prettig in ons kouwelijk klimaat; van binnen uit bestuurbaar met panoramisch uitzicht vanuit 2 perspex koepels dit al geriefelijk zittende op de kajuitzetels.
Dit lijkt mij wel een handzaam scheepje om de Singelhanded mee uit te zeilen.
Het idee bleef in mijn hoofd rondspoken, November 2011 mijn stoute zeillaarsen aangetrokken en de bouwtekeningen besteld. Maar ach, wat bezielt je toch, een baan, een vriendin, een versbakken dochter, een 34 voeter die ook de nodige aandacht opeist. Dit zijn geen handige randvoorwaarden om een boot bij te bouwen, zeker als je bedenkt dat eigenlijk een fatsoenlijke bouwloods mist voor dit al. Een bootje zelf bouwen kost minstens zoveel als er eentje uit het rek te trekken, nog maar niet te spreken over de bouw uren. In de tijd dat je met je schuurpapierte voor de zoveelste maal dat onderdeeltje staat te schuren had je ook lekker kunnen zeilen. Gewoon beginnen niet zeuren, zie maar waar het schip strand.
Heb nog zitten spelen met de gedachte er mee in bisnizz te gaan, om het allemaal goed te praten in mijn hoofd zeg maar. Gewoon ff eentje bouwen en zien of er hier in NL ook interesse voor is (zijn inmiddels worldwide 13 gebouwt/in aanbouw, het idee is om met deze bootjes lui een oversteekje a la mini transat te wagen....) Heb er inmiddels een websiteje op losgelaten maar zit nu al met het idee om dit maar te laten varen, en het gewoon als hobby project te houden....
Ziehier op dit blog mijn vorderingen, tegenslagen, geluks/leermomenten, in voor en tegenspoed, en hopenlijk aan het eind van de rit een fijn avonturenbootje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten