Wat als kers op de taart, feestelijke gebeurtenis, eer van je werk, etc etc, had moeten zijn liep uiteindelijk uit op klein drama voor de jachtjes bouwer. Nu schilder ik toch al heel wat jaren bootjes (1Component), huizen, en des al niet wat meer zij, sta ongeveer elke maand bij de lokale verfboer, help andere mensen met verfklusjes dus een bootje van nog geen 5 meter had een niet al te zware opgave moeten worden. Ik dacht, laat ik er de kantjes niet aflopen door er dan maar direct 2C DD lak op te smeren (wat achteraf prima had geweest), neen ik pak het dit keer "the right way" aan! Eerst maar eens 2 daagjes alles netjes schuren want, je weet, eindresultaat is net zo strak als ondergrond. Hierna een goede primer over de epoxy en plamuur om een mooie strakke hechtlaag voor de lak te krijgen. En daar zit em dan nu de krux, welke primer? Eerst maar eens de polypox primer proberen, aanbevolen door Polyservice zelf. Hier is de grote dag dan, de eerste laag gaat er op, ik heb 7 daagjes vakantie opgenomen om dit varkentje te wassen dus dat moet wel lukken (dacht ik toen nog). Dan nu, den praktijk; Ik heb nog nooit zoon hobbelig resultaat geboekt met welk 1 verf product dan ook, behalve dan met Epifanes epoxy primer die ik hierna maar ga proberen uit pure arremoede... Er is niet tegen op te rollen, zo snel drogen de bijde primers, aanzetten van hier tot Tokio en een sinasappel huid waar je U tegen zegt, 1 groot drama, hoeveel verdunning je er ook tegen aan gooit en desondanks dat de de loodstemperatuur niet boven de tien graden komt, je kwast/roller droogt aan je boot vast, en vloeien ho maar. Leuk voor een onderwaterschip maar totaal niet geschikt om over af te lakken. Al het voorafgaande schuurwerk in 2 uurtjes verpest. Oke, uithuilen en opnieuw beginnen dan maar. Alles weer kaalschuren is het devies. De volgende dag, met de schuurmachine, schuurvelletje na schuurvelletje lopen vol, en er zit uiteindelijk maar een ding op; Met de hand alles er waterproof af schuren, arggggghh! Het resultaat is uiteindelijk acceptabel... Hierna verder gegaan met Epifanes poly-urethane primer, hmm dat lijkt er meer op, droogt al minder snel en vloeit redelijk, het is nog wel een race tegen de klok om alles aan elkaar te verven zonder aanzetten, wat natuurlijk weer resulteert in overgeslagen stukjes boot. Uiteindelijk met veel pijn en moeite het hele rompje in de 2c Poly-urethane lak gezet, tussen de lagen door steeds een dagje waterproof schuren om de doorsluimerende sinasappelhuid maar weer wat terug te dringen. Het kleurschema lak ik af met 1C conventionele mono urethane jachtlak, wat een verademing in verwerking is dit weer! Dan nog een tip voor Nico (http://www.nyker.nl/index.html), bij wie ik onlangs op zelf georganiseerde excursie was, om zijn bouwproject, een Farrier F-85SR trimaran te bewonderen; Laat je boot spuiten, alleen zo krijg je een professioneel eindresultaat, en dat is waar je voor wilt gaan... Zo, deze frustrerende week heb ik dan maar weer mooi van me afgeschreven, doch, het eindresultaat word er niet beter van. Als therapie op deze zware tijd heb ik van het weekend nog een mooie zwarte band om ons motorscheepje geschilderd, ouwe pot verf met vel, veel te grof geschuurd, dikke kwast, buiten in de regen, niks afgeplakt, gewoon van flop flop flop, maar mooie geworden joh!
Primer drama |
afgelakt in 2C |
van een afstandje lijkt het wel wat |
kleurtje links |
kleurtje rechts |
beetje frisse lucht |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten